יום רביעי, 9 בפברואר 2011

מדינת הסטארט אפ / דן סינור ושאול זינגר


259 עמ'
הוצאת מטר
כותב הביקורת: דור בביוף

ישראל תמיד מפתיעה אותי בכל פעם מחדש כשאני גולש באתרי חדשות מחו"ל או במקרה רואה ערוץ מחו"ל בטלוויזיה. אנחנו מדינה קטנטנה, ממש פצפונת, עם מעט אזרחים, ועושים רעש בכל העולם. המחברים חשבו שכבר יש ספר שמסביר למה ישראל כל כך מפותחת (מבחינה כלכלית, אבל לא רק), וכשנוכחו שאין, פשוט כתבו אותו. לפיכך, הספר מתיימר להסביר לעולם את הצלחתה הכלכלית של ישראל, בדגש חזק על סטארט אפים. אם להסתמך על ההצלחה שלו בעולם, גם אם הוא לא הצליח, לפחות הוא עזר מעט בהסברה.
הספר מתחיל טוב. אי אפשר לקרוא אותו מהר כי הוא מכיל הרבה נתונים (אבל לא מעמיס יותר מדי, אציין לזכותו) והרבה חומר למחשבה. הוא משלב בתוכו שמות חשובים (שאיך זה שלא הכרנו אותם?), מנהלי חברות ואפילו את שמעון פרס, נשיא המדינה, שאף כתב הקדמה מופתית לספר. מעניין וקולע.
לקראת הסוף הספר מתחיל קצת להימרח ולהיסחף. הנקודות העיקריות הן על כך שמדינת ישראל היא מדינה של עולים, וכל עולה שלא נרתע מהתחלה חדשה הוא בעל אופי של יזם; שחוסר ההיררכיה בצבא ובממשלה עושה חסד עם הישראלים; ושהצבא תורם רבות לעיצוב אופיים של יזמים מצליחים. ההנחה שהיהודים פשוט חכמים יותר הוזכרה בהתחלה אבל כמובן שלא נלקחה ברצינות. (למרות שזה יכול להיות נושא מעניין למחקר. יכול להיות שיש לנו מוח רזרבי באף.)
מאינספור ההערות לומדים להתעלם במהלך הקריאה, וחוץ מהן, הכתיבה טובה. הפריעו לי קצת ההשוואות הרבות של נתונים מישראל לכל מיני נתונים לא קשורים (מה לישראל ולטקסס?) רק כדי לנקוב באחוזים גבוהים. בכל מקרה, זה בא במטרה טובה: להעלות את ערכה של ישראל בעיני העולם ובעיני הישראלים עצמם. כי הרי כשאנחנו אומרים שאנחנו ישראליים אנחנו מתכוונים שיש לנו אף גדול, כרס מחמד, ושאנחנו ברברים וחסרי נימוס אך חכמים. אחרי הספר הזה יהיה לכם קצת יותר קשה לזלזל בישראל.
לסיום: ספר מעניין על איך ישראל הפכה ל"מדינת סטארט-אפ" כלכלית עצומה. למרות שיש בו כמה קטעים מיותרים, השאר מרתק. מומלץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה